DropBucket - papspanden der ændrede adfærden
To unge studerende har udviklet en elegant affaldsløsning, der i form af Roskilde Festival har fundet sin perfekte crash-test. På Innovative Partnerskaber d. 8/12 er det en blandt 11 bæredygtige cases
Ca. 2.000 tons, så meget affald smider 130.000 festglade mennesker ud over de 5 dage Roskilde Festival varer. Størstedelen er store ting såsom telte, campingstole og soveposer, og det er problem for sig. En anden udfordring er de små ting, som man derhjemme, på gaden eller i skoven aldrig ville tøve et sekund med at placere i skraldespanden. Det sker bare ikke på en festival.
Det er som om, at musikken, alkoholen, festen og den glade stemning mennesker imellem gør, at alle de gode vaner forvandler jorden, hvor man går og står, til en stor affaldsspand, hvor man kan slippe af med sit affald og overlade det til mågerne, regnormene og de tusinder af frivillige, der efter festivalen trawler arealerne igennem for plastikposer, kamme og kapsler, maste øldåser og andre efterladenskaber.
En nødvending forandring
Det var dog ikke Roskilde Festival, der lå i tankerne, da to unge studerende Marie Stampe Berggreen og Heiða Gunnarsdóttir Nolsøe i 2012 afleverede deres første designprojekt på Design- og Innovations-linjen ved Danmark Tekniske Universitet. Projektet beskrev et koncept på en bæredygtig papskraldespand, som hurtigt og nemt kan stilles op, hvor der er behov for det, og enten kan genbruges eller meget smart kan smides direkte i affaldscontaineren med sit indhold, når den er fyldt.
Selv om de selv syntes, det var lidt for håbefuldt og lidt for ambitiøst, meldte de to samtidigt projektet til diverse innovationskonkurrencer, og det skulle vise sig at give DropBucket, som de døbte konceptet, mere vind i sejlene, end de havde drømt om, fortæller Marie Stampe Berggreen:
I maj 2013 blev DropBucket nummer to til Innovationsprisen i Aarhus. Til netop dette arrangement passerede en mand vores stand et møde som skulle vise sig at blive et vendepunkt for vores miljøvenlige affaldshåndtering. Han blev fanget af konceptet og fortalte sin kone om det. Hun var så heldigvis ansat ved Natur og Miljø i Aarhus Kommune, og kunne straks se de lovende muligheder i DropBucket, og det ledte så til, at Aarhus kommune i samarbejde med DTU to uger senere sponserede vores første produktion.
Med sponsoratet kunne de to unge studerende fremstille 400 DropBuckets i FSC-certificeret genbrugsbølgepap beklædt med en tynd plasthinde, der ud over at forstærke spandene gjorde dem vandafvisende. Produktet var lige efter Roskilde Festivals smag, og de gik derfor med til at teste spandene i udvalgte madboder og et mindre område på campingarealerne. Det blev starten til en stor succes.
Testen gik over al forventning - gæsterne stjal endda skraldespandene fra hinanden, og samtidig var feedbacken fra madboderne på indre plads, at det ikke havde været så rent i 25 år. De var især glade for de opstillede skraldespande ved alle bordene, der sparede dem for at rydde af bordene, siger Marie Stampe Berggreen, som selv blev overrasket over successen: Roskilde Festival var aldrig tiltænkt at blive til mere end en produkttest af DropBucket, men da vi fik så mange gode reaktioner, valgte vi simpelthen at droppe ud af vores ingeniørstudier og i stedet etablere DropBucket som virksomhed. For Roskilde Festival er med dens størrelse, varighed, vejrforhold og fuldskab den ultimative test, og når DropBucket kunne overleve en uge dér, var vi overbeviste om, at vi kunne udbrede konceptet til andre arrangementer. Og det viste sig at holde stik, for allerede i 2014 opstillede vi mere end 5.000 DropBuckets på en lang række andre festivaler og events i hele landet
Fra partnerskabsaftale til ultimativ designpris
Med den succesfulde afprøvning i hus indgik DropBucket siden en partnerskabsaftale om at blive en integreret del festivalen, og for de to nyslåede virksomhedsejere har Roskilde Festival ganske enkelt været den perfekte platform til at gå fra en god idé til den virkelige verden.
Samarbejdet med Roskilde Festival har været guld værd for os, og vi har fået en masse god feedback fra festivalens affaldsteam. De har jo gennem mange år arbejdet med skrald, og de fik hurtigt øje på, at produktet virkelig udmærkede sig i forhold til de eksisterende løsninger," fortæller Marie Stampe Berggreen og tilføjer: "Derudover har de hjulpet med at styrke kommunikationen med budskaber og grafik, som i år var trykt på alle siderne af papskraldepanden. I år uddelte vi i samarbejde med Roskilde Festivals Recycling Stations 3.000 spande til festivalgængerne, og vi kan tydeligt se og måle, at de også bruger dem. Og det er jo helt fantastisk, at vi kan få dem til at ændre adfærd og holdning fra, at affald bare skal smides, til at affald skal smides ud. Så vores produkt er mere end en affaldsbeholder det er en del af en adfærdsændring.
At de to innovatører har fat i den lange ende, fik de et uomtvisteligt bevis på i 2015, da DropBucket vandt verdens mest prestigefyldte designpris Red Dot Design Award: Best of the Best. Virksomheden arbejder nu med at udvide konceptet med et banebrydende affaldssorteringssystem og på at få DropBucket ud på festivaler og andre events i hele Europa.
Marie Stampe Berggreen og partneren Heiða G. Nolsøe er med DropBucket én blandt halvdagskonferencens 11 stærke cases på innovative partnerskaber, der har vokset sig stærke i Roskilde Festivals rugekasse. De mange cases bærer vidnesbyrd om en festival, som ikke går af vejen for et godt bæredygtighedssamarbejde, men også om hvor langt partnerskaber mellem vidt forskellige virksomheder og organisationer kan føre, når bare viljen til samarbejde er der. De andre cases er: Madkulturen/Superbrugsen, Naturmælk, ROCKWOOL International, Husbryggeriet Jacobsen, CBS, Grundfos Fonden, Tuborg, Hansen Is, Det Runde Bord og LoveSpring.
Konferencen afholdes i et samarbejde mellem Roskilde Festival og Landbrug & Fødevarer og med CSR LINK som initiativtager og facilitator. Moderatorerne for dagen er Rikke Rønholt Albertsen fra Verdens Bedste Nyheder og Kitte Wagner fra Askov Fonden, begge organisationer der har nydt godt af samarbejdet med festivalen. Arrangementet finder sted d. 8. december kl. 13.00 17.30 på det historiske Axelborg i hjertet af København. Læs mere om dagen og tilmelding på www.csr-link.dk.