COOP og WWF i ophedet debat om palmeolie

Danske supermarkeder er ifølge Verdensnaturfonden for uambitiøse, når det handler om sikre bæredygtig palmeolie på hylderne. COOP’s forbrugerpolitiske direktør Mogens Werge er uenig. Han mener, at COOP er både ambitiøs og ansvarsbevidst, selvom virksomheden ikke samarbejder med WFF.

05.03.2012

CSR.dk

Coop og Mogens Werge vil sikre flere varer med bæredygtig palmeolie, men vil ikke med i en WWF-kampagne..

Danske supermarkedskæder gør ikke nok for at sikre at den palmeolie, som de sælger i butikkerne er certificeret – og dermed ikke har fældning af regnskov på samvittigheden.

Det mener WWF Verdensnaturfonden, som i flere år har arbejdet for at få de danske supermarkeder til at støtte op om organisationen 'Roundtable on Sustainable Palm Oil'. Det er en sammenslutning af producenter og interesseorganisationer, der arbejder for at fremme brugen af certificeret palmeolie, der er produceret uden at rydde regnskov.

”Det er pinligt, at de danske supermarkedskæder ikke er frontløbere på området. Vi har forsøgt at bruge de ressourcer, som vi har, for at lægge pres på supermarkederne i Danmark, så de begynder at tilbyde produkter med certificeret palmeolie. Indtil videre er det dog kun REMA 1000, der har offentliggjort en ambitiøs strategi for palmeolie,” siger programleder Lasse Juul-Olsen.

Han understreger, at det er kritisabelt, når supermarkedskæder i lande vi normalt sammenligner os med, har offentliggjort strategier for 100 procent bæredygtig palmeolie i butikkerne.

COOP har egne planer
Forbrugerpolitisk direktør i COOP Mogens Werge mener, at WWF fordrejer problemstillingen. Han understreger, at det for COOP ikke handler om at samarbejde med WWF, men om at gøre noget for at sikre flere varer med bæredygtig palmeolie.

”Vi har vores egen handleplan, og vi er meget opmærksomme på problematikken omkring palmeolie. Verdensnaturfonden forsøger at gøre os til syndebukke, der er imod bæredygtig palmeolie, fordi vi ikke samarbejder med dem,” siger Mogens Werge og uddyber:

”Vi bliver nød til at prioritere mellem rigtig mange problemområder, der berører vores mange varer, men vi har de sidste fem år arbejdet med at udskifte palmeolie. Vi er i gang med vores egne varemærker, hvor palmeolien gradvist er ved at blive skiftet til RSPO, og vi er ved at lave en ny handlingsplan, som vil indeholde en plan for bæredygtig palmeolie. Derfor er det ikke i orden, at WWF fremstiller os som værende ansvarsløse og usamarbejdsvillige. Det er ikke et spørgsmål om at samarbejde med WWF, men om man arbejder med problemstillingen. Og det gør vi, ,” siger Werge.

Uenighed om rollefordeling
Mogens Werge forklarer, at der er to faktorer, der har haft betydning i Coop’s afvejninger, når de har besluttet, om de ville arbejde med en given certificeringsordning for palmeolie eller ej.
Det ene er, om der rent faktisk er et decideret problem i forbindelse med de konventionelle varer, og det andet er, om der hos forbrugerne er opmærksomhed på problemet.

Mogens Werge mener, det er NGO’ernes arbejde at informere forbrugerne om, at den ucertificerede palmeolie er skyld i, at regnskoven bliver udryddet. Han mener ikke, at det er detailhandlens job at forklare kunderne om palmeolies komplekse problematik, og understreger, at COOP giver kunderne det, de efterspørger. Så hvis kunderne efterspørger certificeret palmeolie, så får de det.

WFF mener derimod, at de danske supermarkedskæder skal gå forrest, og undlade at have de varer, der indeholder ucertificeret palmeolie.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.06.2025CSR.dk

Eksperter advarer: Grøn fjernvarme er en illusion

06.06.2025CSR.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025CSR.dk

Komfort over klima: Virksomheder ignorerer klimaaftryk fra rejser

06.06.2025CSR.dk

Nyt liv til gamle biler: Toyota åbner europæisk genbrugsfabrik

05.06.2025CSR.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

04.06.2025CSR.dk

Organisationen bag klimamålenes guldstandard vil stramme kravene

02.06.2025CSR.dk

Naturen som juridisk person: En ny tilgang til miljøbeskyttelse

02.06.2025CSR.dk

Teknologivirksomhed planter nyt liv baghaven

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København