COOP og WWF i ophedet debat om palmeolie

Danske supermarkeder er ifølge Verdensnaturfonden for uambitiøse, når det handler om sikre bæredygtig palmeolie på hylderne. COOP’s forbrugerpolitiske direktør Mogens Werge er uenig. Han mener, at COOP er både ambitiøs og ansvarsbevidst, selvom virksomheden ikke samarbejder med WFF.

05.03.2012

CSR.dk

Coop og Mogens Werge vil sikre flere varer med bæredygtig palmeolie, men vil ikke med i en WWF-kampagne..

Danske supermarkedskæder gør ikke nok for at sikre at den palmeolie, som de sælger i butikkerne er certificeret – og dermed ikke har fældning af regnskov på samvittigheden.

Det mener WWF Verdensnaturfonden, som i flere år har arbejdet for at få de danske supermarkeder til at støtte op om organisationen 'Roundtable on Sustainable Palm Oil'. Det er en sammenslutning af producenter og interesseorganisationer, der arbejder for at fremme brugen af certificeret palmeolie, der er produceret uden at rydde regnskov.

”Det er pinligt, at de danske supermarkedskæder ikke er frontløbere på området. Vi har forsøgt at bruge de ressourcer, som vi har, for at lægge pres på supermarkederne i Danmark, så de begynder at tilbyde produkter med certificeret palmeolie. Indtil videre er det dog kun REMA 1000, der har offentliggjort en ambitiøs strategi for palmeolie,” siger programleder Lasse Juul-Olsen.

Han understreger, at det er kritisabelt, når supermarkedskæder i lande vi normalt sammenligner os med, har offentliggjort strategier for 100 procent bæredygtig palmeolie i butikkerne.

COOP har egne planer
Forbrugerpolitisk direktør i COOP Mogens Werge mener, at WWF fordrejer problemstillingen. Han understreger, at det for COOP ikke handler om at samarbejde med WWF, men om at gøre noget for at sikre flere varer med bæredygtig palmeolie.

”Vi har vores egen handleplan, og vi er meget opmærksomme på problematikken omkring palmeolie. Verdensnaturfonden forsøger at gøre os til syndebukke, der er imod bæredygtig palmeolie, fordi vi ikke samarbejder med dem,” siger Mogens Werge og uddyber:

”Vi bliver nød til at prioritere mellem rigtig mange problemområder, der berører vores mange varer, men vi har de sidste fem år arbejdet med at udskifte palmeolie. Vi er i gang med vores egne varemærker, hvor palmeolien gradvist er ved at blive skiftet til RSPO, og vi er ved at lave en ny handlingsplan, som vil indeholde en plan for bæredygtig palmeolie. Derfor er det ikke i orden, at WWF fremstiller os som værende ansvarsløse og usamarbejdsvillige. Det er ikke et spørgsmål om at samarbejde med WWF, men om man arbejder med problemstillingen. Og det gør vi, ,” siger Werge.

Uenighed om rollefordeling
Mogens Werge forklarer, at der er to faktorer, der har haft betydning i Coop’s afvejninger, når de har besluttet, om de ville arbejde med en given certificeringsordning for palmeolie eller ej.
Det ene er, om der rent faktisk er et decideret problem i forbindelse med de konventionelle varer, og det andet er, om der hos forbrugerne er opmærksomhed på problemet.

Mogens Werge mener, det er NGO’ernes arbejde at informere forbrugerne om, at den ucertificerede palmeolie er skyld i, at regnskoven bliver udryddet. Han mener ikke, at det er detailhandlens job at forklare kunderne om palmeolies komplekse problematik, og understreger, at COOP giver kunderne det, de efterspørger. Så hvis kunderne efterspørger certificeret palmeolie, så får de det.

WFF mener derimod, at de danske supermarkedskæder skal gå forrest, og undlade at have de varer, der indeholder ucertificeret palmeolie.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

25.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Ny bestyrelse i UN Global Compact Network Denmark

25.04.2025CSR.dk

Grønne startups boomer: Men investorerne tøver

24.04.2025CSR.dk

Ny måling: Klimakrisen rasler ned på danskernes bekymringsliste

23.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

23.04.2025CSR.dk

Tilbagetog? Bilproducenter går efter alternativer til elbilen

23.04.2025CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

22.04.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller er valgt som en af InstallatørGruppens foretrukne grossister

22.04.2025CSR.dk

Sol og vind står stærkest: Dansk superfond justerer kursen i det grønne investeringslandskab

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle