Arrivas hjerte banker for medarbejderne

Ansattes sygefravær i Arriva Danmark har aldrig været lavere og medarbejdertilfredsheden er i top. Arriva har nu sat sine CSR-indsatser i system med strategien ’Vejen Frem’.

Foto: Arriva Danmark.

23.09.2013

CSR.dk

Direktør for corporate affairs Marianne Bøttger. Foto: Arriva Danmark.

Arrivas CSR-strategi er koncentreret inden for tre fokusområder: miljø, sundhed og mangfoldighed. Men da Erhvervsmagasinet CSR taler med direktør for corporate affairs, Marianne Bøttger, er der ingen tvivl om, at virksomhedens hjerte banker for medarbejderne.

”Næsten alle vores initiativer bringer medarbejderne i spil” fortæller Marianne Bøttger.

Baggrunden for CSR-strategien er at få sat CSR-initiativer i system. Det er blevet meget lettere for virksomheden at prioritere alle de CSR-initiativer, der kommer fra medarbejderne.

Når lederen mødes med den menige buschauffør i en flad organisation som Arriva, skaber det stor værdi, siger Marianne Bøttger. Prioriteringen er grundlag for mere målrettede initiativer, og det sikrer dermed også, at de CSR-initiativer, der er, bliver mere succesfulde.

Læs også: Matas går ind i kampen mod misbrug

CSR-initiativer har ikke krævet kæmpe økonomisk overskud

Om Arriva Danmark

  • Arriva har været en del af den kollektive trafik i Danmark siden 1997, hvor britiske Arriva købte danske Unibus.
  • Arriva er i dag det største kollektive busselskab i Danmark med en markedsandel på cirka 40 procent – og buskørsel i det meste af landet.
  • Arriva står også for driften af havnebusserne i Københavns Havn.
  • Arriva Gruppen er siden 2010 ejet af Deutsche Bahn.

Marianne Bøttger beskriver Arriva som en marginal forretning, da virksomheden beskæftiger sig med kollektiv trafik. Derfor er virksomheden et eksempel på, at CSR-tiltag som Arrivas ikke kræver store summer af penge.

”Det er absolut ikke nødvendigt med et stort overskud i virksomheden for at igangsætte de CSR-initiativer, som vores virksomhed har gjort”.

CSR-initiativerne giver mening for forretningen, men ikke kun i snæver økonomisk forstand. Når medarbejdernes trivsel er høj, blandt andet på grund af samvær, så gavner det også samfundet, og virksomheden bliver en attraktiv arbejdsplads. Det giver i sidste ende økonomisk gevinst, men det er svært at måle direkte på bundlinjen.

Det mest positive ved udarbejdelsen af CSR-strategien har for virksomheden været, at initiativerne bliver samlet og, at strategien får både ledelse og medarbejdere til at blive mere bevidste om CSR. Busselskabet har derfor haft nemmere ved at fejre succeser og dele erfaringer.

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.09.2025CSR.dk

Nordiske film- og tv-aktører går sammen om fælles grønne standarder

16.09.2025CSR.dk

Grønt kompromis i Bruxelles: Hybridbiler kan blive en del af bilindustriens grønne omstilling

16.09.2025Valified

Sponseret

Valified opruster: Ny CEO (interim) og ny retning skal styrke ESG som forretningsdriver

15.09.2025CSR.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

12.09.2025CSR.dk

Rock Flour Company får investering til at udnytte grønlandsk gletjsermel til CO2-fangst og gødning

12.09.2025CSR.dk

Oprustningen presser bæredygtighed i baggrunden hos rådgivende ingeniører

11.09.2025CSR.dk

Ny rapport: Klimapolitik kan mindske ulighed og øge sammenhængskraften

10.09.2025CSR.dk

DLG vil dokumentere effekten af regenerativt landbrug i nyt pilotprojekt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Root cause analysis is used to improve process and product quality, minimize safety risks, and meet regulatory requirements.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Valified
Webinar
Better ESG > Better Business

Bliv klogere på, hvordan Valified kan hjælpe jer forretningsværdi af Valified, vise de seneste løsninger og give et klart billede af, hvad der kommer næste gang.

Dato

16.09.2025

Tid

09:00

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle