Alt for meget chikane og mobning på danske skibe
En grundig ekstern undersøgelse af arbejdsmiljøet på danskflagede skibe peger på alvorlige udfordringer. Minister taler med store bogstaver.
Efter flere historier om chikane og mobning på danskflagede skibe bad erhvervsministeren i sommeren 2022 Søfartsstyrelsen om en undersøgelse, der skulle klarlægge problemerne.
Resultaterne af den undersøgelse er offentliggjort i dag, og peger på ”et betydeligt antal tilfælde af mobning, chikane, uønsket seksuel opmærksomhed, trusler om vold og reel fysisk vold”.
Læs også: Meget svært at få anerkendt en psykisk arbejdsskade
Det samlede antal rapporterede tilfælde af trusler om vold, mobning og chikane har et omfang, der gør det usandsynligt, at der er tale om enkeltindivider, enkeltrederier eller enkeltsegmenter i branchen. I overensstemmelse med det samlede omfang, som beskrives i de kvantitative resultater, beretter de kvalitative resultater om en bredt forankret mobbekultur, der har en negativ indvirkning på en del søfarendes mentale helbred.
Erhvervsminister Morten Bødskov taler i en pressemeddelelsen om rapportens resultater med store bogstaver:
”Det her er fuldstændig uacceptabelt, og jeg er ærlig talt overrasket over omfanget. Rapporten antyder endda, at der på trods af undersøgelsen stadig kan være et mørketal. Det her er et problem, som branchen er nødt til at sætte ind over for med det samme. Der skal simpelthen gøres mere, for det kan ikke passe, at man som søfarende skal frygte chikane og mobning – hverken på baggrund af ens køn eller etnicitet,” siger han.
Unge og uerfarne på langfart i farezonen
Det fremgår af undersøgelsen, at udfordringerne med mobning og chikane ikke kun handler om køn, men oftest relaterer sig til bl.a. race og kulturel baggrund.
De hyppigst udsatte er den yngste aldersgruppe under 31 år, kvinder, nyankomne, juniorofficerer og søfarende fra fragt-segmentet. [...] I to ud af tre tilfælde var udøveren af chikane og vold en seniorofficer eller teamleder. Udøveren af mobning var i over halvdelen (60%) af tilfældene en kollega på samme niveau, mens det i 30% af tilfældene var en seniorofficer, der udøvede mobning.
Ved uønsket seksuel opmærksomhed blev rapporterede tilnærmelser ofte kamufleret som sjov, hvilket gjorde det vanskeligt at sige fra. Det var især yngre besætningsmedlemmer, som oplevede uønsket seksuel opmærksomhed, og udøveren var oftest en seniorofficer. Udøveren tog ofte ikke en afvisning til efterretning; nogle oplevede endda repressalier, når de sagde fra. Der er rapporteret blandede oplevelser med sagsbehandling efter klager vedrørende uønsket sek suel opmærksomhed, men i visse tilfælde har “victim blaming” været løsningen. Hierarkiet vanskeliggør desuden klageprocessen, fremgår det af rapporten.
Ønske om bedre uddannelse og regulering
Deltagerne i undersøgelsen anerkender rederiernes indsats mod mobning og chikane samt de initiativer, der hidtil er blevet iværksat for at bekæmpe dette. Men samtidig foreslår flere, at mere national regulering vedrørende det psykiske arbejdsmiljø kunne støtte op om de enkelte rederiers initiativer.
Læs også: Efter MeToo slår danske virksomheder hårdt ned på chikane
Ønsket om mere politisk opbakning ser ud til at blive hørt.
” Jeg har … bedt Søfartsstyrelsen om at gå i dialog med erhvervets parter for at finde de tiltag, der både på kort og længere sigt kan sikre et trygt arbejdsmiljø. Og derefter er vi i regeringen også meget åbne over for at kigge på initiativerne sammen,” siger Morten Bødskov.
Søfartsstyrelsen skal således sammen med erhvervslivet levere et bud på løsninger inden nytår 2023/2024.
Læs hele rapporten her.