5 GODE RÅD OG CASES OM CIRKULÆR ØKONOMI I PRAKSIS

5 af vores mest populære cases er praktiske beviser på, at vores gode råd virker

Når organisationer og offentlige myndigheder holder møder om cirkulær økonomi og FN’s verdensmål, så optræder Vugge til Vugges kunder igen og igen med deres gode cases. Egetæpper, Troldtekt, KLS PurePrint og Komproment for bare at nævne nogle få.

Det er der en rigtig god grund til. De har nemlig i flere år arbejdet målrettet med en omstilling til cirkulær økonomi drevet af visionen bag cirkulær økonomi, Cradle to Cradle.

Med udgangspunkt i fem af vores mest populære cases har vi nu samlet fem gode råd til, hvordan man får succes med grøn omstilling og cirkulær økonomi. Alle med afsæt i Cradle to Cradle:

#1: DOKUMENTÉR – DET GIVER TROVÆRDIGHED (Dansk Wilton A/S)

#2: INDGÅ PARTNERSKABER – DET ER EN HURTIGERE VEJ TIL MÅL (KLS PurePrint A/S)

#3: BRUG ROADMAP OG FØLG STRATEGIEN – DET GIVER ORDRER (egetæpper A/S)

#4: FORTÆL HISTORIEN – DET GIVER ANERKENDELSE OG STOLTHED (Troldtekt A/S)

#5: FÅ PROFESSIONEL HJÆLP – OG FÅ SUCCES (Komproment ApS)

Herunder får du lidt mere kød på de gode råd.

Dansk Wilton dokumenterer med Cradle to Cradle certificering

RÅD #1: DOKUMENTÉR – DET GIVER TROVÆRDIGHED
Dansk Wilton A/S kunne i august 2018 fejre, at de havde fået Cradle to Cradle certificeret deres tæppeserie Colortec RE:THINK.

Det er på mange måder en milepæl, men det markerer også begyndelsen på en rejse mod en gennemtænkt og visionær grøn forretningsmodel, der handler om at sætte et positivt aftryk på mennesker og miljø.

”Det har været vigtigt for os at opnå en tredjepartsverificering af vores indsats og holdning til mennesker og miljø,” siger marketing manager Lone Ditmer og fortsætter:

”Samtidig giver Cradle to Cradle certificeringen os mulighed for at kommunikere vores holdninger og resultater entydigt.”

Målet er at fastholde og udvide markedsandelene i den kræsne del af hotel- og krydstogtbranchen, der i stigende grad efterspørger miljømæssigt bedre løsninger. Dansk Wilton har valgt Vugge til Vugge ApS som ’rejseleder’. Det er vi rigtig stolte af, og du kan læse vores helt nye case her: Cradle to Cradle tæpper til globalt eksklusivt marked

Dokumentér med Cradle to Cradle

KLS PurePrint nærmer sig visionen 

RÅD # 2: INDGÅ PARTNERSKABER – DET ER EN HURTIGERE VEJ TIL MÅL

KLS PurePrint samarbejder med trykkerier i Schweiz og Østrig om at udvikle deres Cradle to Cradle certificerede PurePrint tryksagslinjer. De deler viden, erfaringer og leverandører, så de hurtigere og billigere kan nærme sig visionen:

At sikre et 100 pct. positivt aftryk inden for alle de fem Cradle to Cradle kriterier: Materialesundhed, genanvendelse, vedvarende energi, brug af vandressourcen og socialt ansvar.

KLS PurePrint certificerede en tryksagslinje første gang i 2015 og har siden recertificeret to gange. De har dermed cementeret en position som det pt eneste trykkeri i Nordeuropa, der kan levere Cradle to Cradle certificerede tryksager. Og de nærmer sig det ultimative mål med følgende score på de fem parametre:

  • Brug af vedvarende energi: PLATIN (højeste niveau)
  • Genanvendelse, brug af vandressourcen og det sociale ansvar: GULD
  • Materialesundhed: SØLV

“At komme frem til PLATIN på alle fem niveauer er nærmest at betragte som en vision, for det er meget meget ambitiøst. De virksomheder, der har en Cradle to Cradle certificering er formentlig globalt set nogle af dem, der er længst fremme på bæredygtigheds-dagsordenen,” siger kommerciel direktør Kasper Larsen.

Hør Kasper Larsen fortælle om arbejdet sammen med Vugge til Vugges direktør Annette Hastrup i Steffen Max Høghs podcast fra 2. september 2018. Kasper Larsen siger bl.a. i udsendelsen: “Det her handler ikke om at redde verden. Det handler om at redde sin egen virksomhed.”

Episode 19: Om gennemgribende forandringer og Cradle2Cradle – med Kasper Larsen og Annette Hastrup

Eller læs vores opdaterede case:
Hundredvis af kunder efterspørger Cradle to Cradle certificerede tryksager

Egetæppers strategi har givet ordrer for Google

RÅD #3: BRUG ROADMAP OG FØLG STRATEGIEN – DET GIVER ORDRER
Siden 2010 har Cradle to Cradle været en integreret del af egetæppers forretningsstrategi. En række milepæle er formuleret i et ambitiøst, men realistisk roadmap, som er udviklet i samarbejde med Vugge til Vugge.

”Vi bruger vores roadmap i det strategiske arbejde inden for miljøoptimering generelt. Det giver os overblik over, hvor vi er henne, og hvor vi skal følge op,” forklarer Chief Sustainability Manager Henrik Schmidt Hansen.

En del mål er allerede nået. Det gælder f.eks. indførelse af take-back system for tæppefliser i 2014 og gennemførelsen af en af verdens største produktcertificeringer i 2016.

I 2020 er 113 produkter Cradle to Cradle certificeret, og de udgør 100% af virksomhedens salg til kontraktmarkedet. Det giver plads ved forhandlingsbordet og har bl.a. været medvirkende til, at egetæpper har leveret til en lang række af Googles byggerier.

Læs hvordan i vores opdaterede case:
100 pct. certificering giver branding og øget salg

Få et roadmap

Troldtekts åbenhed giver både awards og omsætning

RÅD #4: FORTÆL HISTORIEN – DET GIVER ANERKENDELSE, SALG OG STOLTHED
Der er ikke mange, der som Troldtekt A/S har formået at trænge igennem med deres Cradle to Cradle historie. Virksomheden fortæller ærligt og åbent om deres strategiske arbejde med Cradle to Cradle og tilhørende produktcertificering. De fortæller også om de udfordringer, der følger med at være ambitiøs på miljøområdet.

Det har givet en masse opmærksomhed, bl.a. i form af awards – både nationalt og internationalt. Det opleves internt som et skulderklap og et tegn på, at det var en rigtig beslutning at satse på Cradle to Cradle. Samtidig er Troldtekt en eftertragtet foredragsholder, når der er konferencer om grøn omstilling og cirkulær økonomi.

Og opmærksomheden bliver til omsætning.

”I starten blev Cradle to Cradle bare opfattet som et nyt miljømærke, men de seneste år har vi oplevet, at Cradle to Cradle er blevet et kendt og anerkendt begreb. Det sikrer, at Troldtekts produkter bliver foretrukket og foreskrevet til byggerier med fokus på bæredygtighed. Det øger omsætningen.,” siger marketing- og kommunikationschef Tina Snedker Kristensen.

Læs mere om, hvad Troldtekt har opnået i casen: Cradle to Cradle giver Troldtekt værdifulde awards

Professionel hjælp har givet Komproment det nødvendige skub

RÅD #5: FÅ PROFESSIONEL HJÆLP – OG FÅ SUCCES

Komproment ApS har de seneste par år for alvor slået sit navn fast blandt arkitekter og bygherrer, som leverandør af bæredygtige tag- og facadesystemer.

Det er gået stærkt. Ikke mindst, fordi virksomheden har fået professionel sparring og rådgivning til alt fra produktudvikling til strategi og eksportfremstød. Vugge til Vugge ApS er fast konsulent i forhold til at implementere og udvikle Cradle to Cradle strategien og certificere virksomhedens produkter.

Det hele begyndte med udviklingen af Climate Cover, som fik støtte fra EUDP i 2014-2016. Der mødte virksomheden Vugge til Vugge og fik øjnene op for at designe til cirkulær økonomi.

Siden har Komproment med Vugge til Vugges hjælp gennemgået et strategiseminar i forbindelse med deltagelse i et Rethink Business projekt, og de har fået certificeret fem forskellige tag- og facadesystemer efter produktstandarden Cradle to Cradle CertifiedTM.

”For det første skal ledelsen være enige om, at man virkelig vil det her, for det koster tid og penge – også selvom vi har været gode til at få støtte gennem en række puljer. For det andet kan man ikke bare ordne det selv. Vi er nødt til at samarbejde med kompetente konsulenter. Annette fra Vugge til Vugge er stærk til at styre processer og deadlines, og hun holder os til ilden. Hun ved i øvrigt rigtigt meget. Alting ville have taget 10 gange så lang tid, hvis vi skulle have gjort det uden hendes hjælp,” siger CSR og Miljøchef Mads Røge.

Læs mere om Komproments erfaringer i casen KOMPROMENT designer til cirkulær økonomi

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: cirkulær økonomi i 2019

Den første hype om cirkulær økonomi er ovre, og det seriøse arbejde er begyndt. Så hvad er udfordringerne, som står tydeligst frem nu? Pilen peger mod samarbejde på tværs af siloer, udviklingen af materialer og at få det fulde potentiale i sving. 

19.12.2023Vugge til Vugge ApS

Sponseret

C2C Certified giver Superwood et forspring

29.08.2023Vugge til Vugge ApS

Sponseret

B&O har skærpet strategien med Cradle to Cradle  

13.10.2022Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Standarder arbejder for mere lighed

21.06.2022Vugge til Vugge ApS

Sponseret

C2C Certified® gør gode produkter bedre

07.09.2021Vugge til Vugge ApS

Sponseret

B&O og Novo Nordisk opnår verdens første v. 4.0 Cradle to Cradle certificeringer

16.03.2021Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Cradle to Cradle sætter nye standarder for fremtidens produkter